Nazaré - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van de goosjes - WaarBenJij.nu Nazaré - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van de goosjes - WaarBenJij.nu

Nazaré

Door: natascha

Blijf op de hoogte en volg de goosjes

01 Augustus 2016 | Portugal, Nazaré

Nazaré, als we het stadje binnen rijden, zien we een enorme drukte: zoveel campers, cafeetjes en winkeltjes met badgasten hebben we in deze vakantie nog niet bij elkaar gezien. We kijken elkaar aan met de vraag “gaan we dit werkelijk doen”?? We parkeren de camper en nemen een kijkje in het stadje, dat aan het strand ligt. Eenmaal op het strand, zien we dat alles en iedereen zich zo verspreidt, dat we geen last ervaren van de drukte. Of we kunnen het na de rust van de afgelopen dagen even goed handelen.

Het stadje ligt er eigenlijk wel met mooi bij in een baai, lang strand, een kleine vissershaven, omringd door een gigantische rotspartij. Later ontdekken we dat boven op die rotspartij het oude Nazaré ligt en met een heel steil treintje kun je van de boven naar de beneden stad toe.

Nazaré staat bekend om zijn hoge golven en is een surfers Paradise. Dat horen we van 4 Nederlandse jongens die met een zelfde camper als wij hebben, de dezelfde route afleggen, maar dan maar met een doel: Surfen! Met periodes rijken de golven hier een hoogte van wel 20 meter! Op YouTube zoeken we filmpjes op en zien we hoe surfers het gevecht met deze golven en wind aan durven te gaan, bewonderingswaardig en heel indrukwekkend!! (en de moeite waard om even naar te kijken) Dat willen wij wel live zien, maar nu wij er zijn komen de golven niet verder dan 2-3 meter. En dat is voor ons al een hele uitdaging!

Het is lachen hier aan zee. Veel mensen komen aan, leggen hun spulletjes neer, rennen enthousiast de zee in en als de eerste golf op hun afkomt, zijn ze er nog sneller weer uit. Tenminste, als ze niet door de sterke (onder)stroming omver worden getrokken en er een worsteling ontstaat om weer rechtop te komen en de bikini/zwembroek weer op de juiste plaats zit. Lachen om videohome filmpjes zou het hier goed doen. En natuurlijk overkomt het onszelf ook…… Het vergt enig onderzoek, geduld en andere mensen bekijken, om te zien hoe wij dit gaan aanpakken om toch die zee in te komen. Er blijkt een ritme te zijn van 3-4 lage, rustige golven, gevolgd door 2-3 (voor de meeste badgasten) hoge golven, waar je dan het beste doorheen kunt duiken. En als je dat eenmaal durft, is het heerlijk in de zee!! Met de bodyboards kunnen we hier helaas niets….

Net buiten het stadje treffen we een leuke, gezellige camping. J&L duiken bij aankomst het zwembad in en hebben gelijk contact met Nederlandse kindjes. Van oma hebben ze vlak voor vertrek nog “duikertjes” gehad en die zijn bij ieder zwembad een succes.

Ongepland blijven we een paar dagen op deze camping en trekken elke dag even naar het gemoedelijke stadje Nazaré om wat te shoppen, in de haven te kijken en de zee in te plonsen. We bezoeken het oude bovenstadje Sine dat op de rotspartij ligt; het heeft idyllische oude klinkerstraatjes en vanuit hier heb je een mooi zicht op Nazaré.

We ontmoeten Leidi met haar mama Hannah, die samen op vakantie zijn. Lola en Leidi raken bevriend en ook met zijn 3tjes kunnen ze het prima vinden. Lola logeert een nachtje bij leidi in het huisje en dat vindt ze prachtig. We trekken deze dagen samen op en hebben het gezellig met elkaar. Zo gezellig, dat we iedere avond op de dansvloer bij de live-muziek op de camping belanden….!! De kinderen verheugen zich iedere dag op het ‘feest’ op de camping.

In Nazaré kun je met een bootje de zee op om Dolfijnen te spotten; een van Lola’s grootste dromen. We informeren naar de mogelijkheden en op de dag dat we willen gaan, is het helaas bewolkt en de zee te wild om er op uit te gaan. We parkeren haar droom even en gaan er vanuit dat er nog andere plekken gaan komen, waarop we haar droom in vervulling kunnen laten gaan.

Als we op de 3e ochtend op deze camping aan de kids vertellen dat we verder trekken, is er een opstand in de camper. Hoe halen wij het in ons hoofd om nu weer verder te gaan?! We zien de last die de J&L hebben van het plotselinge vertrek en na enige discussie besluiten we nog een nachtje te blijven. Met de duidelijke boodschap dat we morgen echt verder gaan. We hebben nog een laatste gezellige dag met Hannah en Leidi, gaan naar het Noord Strand van Nazaré, waar de zee ruiger is en de golven hoger zijn dan in het toeristische gedeelte van Nazaré. De golven zijn zo dat we een sprong in het diepe niet aandurven.

Als het moment daar is, nemen we afscheid en spreken af dat we elkaar gaan zien, in Amsterdam, waar Hannah en Leidi wonen. De jongens zien het niet zo zitten om naar deze stad te gaan, dus kijken wij uit naar een gezellig meidenweekend!!