Portugal, land van Ronaldo en Port - Reisverslag uit Vila Praia de Âncora, Portugal van de goosjes - WaarBenJij.nu Portugal, land van Ronaldo en Port - Reisverslag uit Vila Praia de Âncora, Portugal van de goosjes - WaarBenJij.nu

Portugal, land van Ronaldo en Port

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg de goosjes

14 Juli 2016 | Portugal, Vila Praia de Âncora

We ontwaken midden in de stad Santiago de Compostella op een vrijwel lege Camperplaats. Er is plaats voor 100 campers, kun je nagaan hoe druk het hier kan zijn. We ontbijten voor bij een koffiebarretje; bij het bestellen van een kopje koffie, komt een croissantje mee. En dat voor een euro!

We wandelen terug naar de stad om daar nog even in de oude straatjes rond te dwalen. Het is tamelijk vroeg en de stad wordt langzaam wakker. De eerste pelgrims komen de stad binnen, zowel te voet, als op de fiets, te samen met de toeristen. Goed om te zien hoe in deze stad alles zo vlekkeloos samen gaat en ieder op zijn eigen manier geniet. Jaap & lola kijken bewonderenswaardig naar de verschillende straatartiesten.

De Kathedraal is fantastisch mooi en ik probeer de kids (en Appie) wat te vertellen over de geschiedenis van de Kathedraal, De Heilige Jacobus, de pelgrims & de stad. We kopen een St Jacobsschelp voor in de bus, maar of we daarmee dezelfde beschermde status verkrijgen als de pelgrims met een Sint Jacobsschelp, betwijfel ik!

In de kerk steken we een kaarsje aan voor Paula, bestuurslid van Lola’s dansgroep The Starlights. Zij is afgelopen zondag na een kort ziekbed overleden. In gedachten zijn we bij Paula, haar familie en bij iedereen van Lola’s dansgroep. We gaan Paula missen.... We denken aan Opa Sjaak, Oma Grea en Ome Aad en andere lieve mensen die de afgelopen jaren zijn overleden.

We gaan verder op pad met de bus, richting de Portugese grens. We kiezen opnieuw een klimgebied uit, in Cangas. Vanuit dit dorpje is het mogelijk om met een bootje naar de Ilias Cies te varen, 3 eilandjes die te samen een natuurreservaat vormen, of een dagje mee op een vissersbootje. Dat klinkt ons beide goed in de oren.
De strandjes in de baaien zijn wederom mooi, met helder, azuurblauw water en we hebben zicht op de haven van Vigo, volgens het reisgidsje de grootste van Spanje.
Helaas is dit gebied aan de West Spaanse kust nog niet ingericht op campertoerisme. We treffen hier de typisch Spaanse campings, die overvol zijn. Op het strand is het zoeken naar een plaatsje om ons handdoekje te spreiden en het klimgebied lijkt zich voor ons te verstoppen. Dit alles te samen doet ons besluiten op jacht te gaan naar een andere camping.

We hebben een pechdag wat betreft de campings (of tot nu toe heel veel geluk gehad); de camping die we voor ogen hadden, gevonden in de klimtopo, blijkt gesloten. We grijpen terug naar onze, voor nu even, Heilige Acsi Campinggids en zoeken een camping uit.

Om hier te komen, passeren we de grens naar PORTUGAL, een vreugde momentje in de Camper, die we inmiddels hebben gedoopt tot Aadje!! Portugal is voor Jaap het land van Ronaldo, voor mij het land van de Port. De Camping ligt 100 km ten Noorden van Porto, mama kan de Port al ruiken. Niet lang na aankomst is het eerste portje besteld en deze smaakt heerlijk.

• 18 Juli 2016 - 18:06

Liesbet:

Dag goosjes-op-reis,
    Hier worden ook langzaam de dagen afgeteld tot aan de vakantie. De laatste dagen op school stellen niet meer veel voor, de speelkisten van jantje beton komen goed van pas en zijn een grote hit. De laatste trainingen en oefenwedstrijdjes worden weggewerkt, samen met de mannen van Margraten en Sibbe. Nu hier de temperatuur ook rond de 30 graden komt, kunnen wij ons veel meer in jullie sfeer verplaatsen. Als straks de zon onder is en de kinderen verzorgd zijn, zal ik me ook een portje inschenken op jullie gezondheid. En duimen dat jullie snel een mooie camping vinden! Geniet van Portugal!
    Liefs uit Gulpen

x

• 19 Juli 2016 - 22:20

Annika:

Ha lieve goosjes,
    Wat een avonturen weer... Heerlijk om buiten met t Nederlandse temperatuurtje (op dit moment ook rond de 30 graden) jullie avonturen te lezen...
    Jaap, Lola en appie, boffen maar met zo'n gids;) de geschiedenislessen zetten zich goed voort...
    Hoop dat jullie snel weer een leuke camping treffen, in een mooi klimgebied, met een heerlijk zwembad voor Jaap en Lola... En mama die kan bij de camper lekker genieten van haar portje! Proost lieve Natas! Geniet van al het moois.. Liefs