Klimmen & Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van de goosjes - WaarBenJij.nu Klimmen & Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van de goosjes - WaarBenJij.nu

Klimmen & Santiago de Compostella

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg de goosjes

13 Juli 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

We hebben een fantastisch plekje op de camping: aan de rand, met zicht op zee. Wat er achter ons gebeurt, is andere koek. Het schijnt een typische Spaanse camping te zijn, met vaste campingplaatsen, hutjemutje op elkaar geplaatst. En eigenlijk niet ingericht voor toeristen, zeker niet met een camper. Wij laten het gebeuren achter ons gaan, duiken de zee in, steken de BBQ aan en genieten van de ondergaande zon.

Cap Prior is het klimgebied, aan zee, waar we ons eerste touwtje in deze vakantie willen uithangen. We weten uit ervaring dat het vinden van een klimgebied vaak een grotere onderneming is dan het klimmen zelf; zo ook deze keer. De weg naar het klimgebied is een smalle, stijgende weg, vol met gaten en stenen bedekt….niet zo geschikt voor onze Ducato. En maar hopen dat we geen tegenliggers tegenkomen….

Eenmaal boven op de kaap, hebben we een woeste zee onder ons en een prachtig uitzicht op de baaien achter ons. Na wat zoeken op de kaap, leidt een weg via een oude bunker en ondergrondse gangen ons naar het klimgebied. We vragen ons af wat er hier op deze plek lange tijd geleden is gebeurd. We zien de haken van het klimgebied in de rots, maar bereiken kunnen we ze niet. Het klimgebied is voor ons niet bereikbaar, waarschijnlijk heb je locals nodig die je de weg naar het massief kunnen wijzen. Enigszins teleurgesteld, keren we terug naar de camper. Geen klimmen hier, dan maar weer naar het strand, wat we geen straf vinden!

We zetten onze zinnen op een ander klimgebied, nabij Santiago de Compestella. We hopen daar ons touwtje uit te hangen, de camper een mooie plek te geven en vandaaruit Santiago te bezichtigen.
We rijden op rustige landweggetjes, door afgelegen dorpjes. Mensen kijken vreemd op als ze ons door hun dorpjes zien gaan. En dan….rijden we ons vast in een dorpje, we kunnen niet meer voor of achter uit. Ap krijgt de bus niet meer gekeerd, de ruimte daartoe is te krap, de weg te steil. De mensen uit het dorp verbazen zich in eerste instantie om onze camper, midden in hun pittoreske dorpje. Maar gelukkig zijn ze gelijk bereid om ons te helpen. Met knappe manoeuvres weet Ap de camper weer in de goede richting te krijgen. We denken dat een vrouwtje ons naar de plaatselijke kroeg wijst voor een lekker biertje en gaan daar op af. In plaats van een kroeg, blijkt het een natuurlijke waterbron te zijn, ook lekker!! Onze Spaanse taal laat nog wat te wensen over, we blijven oefenen.

We voelen dat we dicht bij zijn, maar ook dit klimgebied gaan we niet bereiken. We besluiten om naar de camperplaats midden in de stad Santiago De Compostella te gaan en deze stad in de avonduurtjes te bezoeken. De slagboom van de camperplaats is al gesloten als we daar aankomen, iemand wijst ons de “achteringang”, waar wij snel naar binnen rijden. Zo, die staat!

Vanaf deze camperplaats is het 15 minuutjes wandelen naar het centrum, waar het een heerlijke gezelligheid is. Rondom de Kathedraal zijn veel straatartiesten en Jaap & Lola genieten en verbazen zich van alles om zich heen. We komen laat terug in de camper, en de kids vallen vol van nieuwe indrukken in slaap. Het was een lange dag, we hebben alle 4 tijd nodig om alles wat we hebben gezien en beleefd een plekje te geven.

• 17 Juli 2016 - 12:13

Nens:

Wauw. Goed gereden Appie! Bravo! Hulde! Hoezee! Metjoukunjethuiskomen.nl
    Better safe then sorry of eigenlijk better Appie then sorry!

Ach en die klimgebiedjes..wie wil er nou voor zijn lol de lucht in? ;-)

Hoop dat jullie snel er wel bij kunnen. Foto's niet nodig overigens..
    Daarover gesproken..hoe bevalt de camera?

• 17 Juli 2016 - 16:08

Mirian:

Hallo allemaal,

Heerlijk die avonturen van jullie, geeft ons een gratis vakantiegevoel. Ook filmpjes graag voor later van een bodyboardende Jaap - Zo benieuwd! Hier is het aftellen begonnen. Nog een week! De munt groeit harder dan we kunnen wegdrinken, die gaat het de zomer wel volhouden. Groetjes van ons drieën - waarvan er twee met de motor weg zijn, uitwaaien.

• 17 Juli 2016 - 19:58

Tante Nel En Oom Henk:

Wat kan je leuk schrijven Natascha, we hebben na een aantal klikken je gevonden en lezen nu
    dagelijks de verslagen wat genieten jullie doe voorzichtig en wij blijven jullie volgen
    dikke knuffels Oom Henk en Tante Nel
    heel veel liefs

• 18 Juli 2016 - 11:01

Ingrid:

Wat een heerlijke verhalen Natas, ik geniet echt van jullie avonturen, zittend/liggend op de bank met m'n voetje omhoog ;)